Delegacja z Hiszpanii w naszej szkole

 

 

W dniach 26.02 - 02.03. 2018.  gościliśmy w naszej szkole dwuosobową delegację z Hiszpanii. Były to dwie nauczycielki: pani Maria Rosa Valero Martinez (nauczyciel wychowania przedszkolnego) oraz pani Gema Martinez Ambit (nauczyciel szkoły podstawowej). Panie przyjechały do nas ze szkoły w miejscowości Orihuela, region Alicante, celem obserwowania nauczania dwujęzycznego prowadzonego w naszej szkole na lekcjach matematyki, plastyki i ceramiki.

W ramach ceramiki prowadzonej metodologią CLIL obserwowały zajęcia prowadzone przez mgr Magdalenę Trzcionkę na temat etnodezignu czyli projektowania inspirowanego polską sztuką ludową. Dzieci były zapoznawane z pojęciami takimi jak etno i dezign, następnie musiały rozpoznać podstawowe rodzaje projektowania, czym zajmuje się projektant i jak w te pojęcia wpisuje się nasze twórcze działanie na ceramice. Nasz nauczyciel podał też szereg przykładów etnodesignu i dzieci miały za zadanie rozpoznać czym inspirował się projektant ( wzorami ludowymi, sposobem użytkowania, formą starych przedmiotów czy obyczajami). Część językowa była ukierunkowana na opisywanie tego co widzimy i wyrażania własnej opinii. Następnie grupa udała się do gminnej biblioteki ( niezbędny był dostęp do komputerów ) i zadanie polegało na przeglądaniu strony internetowej ze strojami ludowymi i wklejaniu swoich inspiracji na padlet - link https://padlet.com/trzcionkamagdalena/7r7bh3nwae50. Na następnych zajęciach na podstawie wydrukowanych zdjęć, uczniowie będą projektować wzory na ceramicznych paterach. 

W ramach plastyki prowadzonej przez mgr Magdalenę Trzcionkę metodologią CLIL, nasi goście obserwowali jak uczniowie tworzyli kompozycję abstrakcyjną, w której mieli pokazać różne techniki cieniowania i natężenie gradacji szarości. Na początku lekcji nauczyciel przypomniał cel i instrukcję wykonania pracy, następnie uczniowie wymienili się pracami. Na rozdanych karteczkach mieli zapisać rady dla sąsiada ( część angielska- dawanie rad ) jak lepiej zrobić to zadanie. Następnie po kolei czytali /mówili swoje rady. Po tym wrócili do swojej pracy.

W ramach matematyki prowadzonej przez mgr Jolantę Grzywnowicz metodologią  CLIL , nasi goście obserwowali lekcję o temacie:  Solids of revolution w klasie III Gimnazjum oraz  lekcję Applications of trygonometry - angle od depression and elevation w klasie I Liceum. Aktywny udział nauczycieli z Hiszpanii- lekcja wielojęzyczna - pojęcia matematyczne w j.angielskim, hiszpańskim, j.polskim i języku symboli matematycznych.Element kulturowy lekcji - różnice w użyciu jednostek miar (cale stopy, mile,…).

Nasi goście obserwowali też lekcję języka angielskiego prowadzoną przez mgr Katarzynę Bacę z wykorzystaniem pomysłów pozyskanych podczas szkolenia metodycznego w Oxfordzie oraz lekcję chemii, prowadzoną przez mgr Adriannę Langier-Kopecką, podczas której wzięli udział w eksperymencie z tlenkiem magnezu.

Bardzo podobały się naszym gościom lekcje obserwowane w klasie pierwszej szkoły podstawowej prowadzone przez mgr Beatę Skórkę (informatyka oraz edukacja polonistyczna). Nasi pierwszoklasiści zrobili piękne laurki dla swoich rówieśników z Hiszpanii i niedługo wyślą je tradycyjną pocztą. Mamy nadzieję, że jest to początek wieloletniej ekscytującej współpracy pomiędzy najmłodszymi uczniami naszej oraz hiszpańskiej szkoły.

Nasi goście jeden dzień roboczy spędzili w szkole Podstawowej w Dąbiu, gdzie zostali bardzo ciepło przyjęci zarówno przez nauczycieli jaki i uczniów i obserwowali wiele różnych zajęć prowadzonych w grupach wiekowo zbliżonych do swoich uczniów. 

Poza tym, panie wzięły udział w Erasmus+ Day oraz w koncercie w NOSPR. Zwiedziły Auschwitz.

Goszczenie nauczycieli z Hiszpanii było dla nas wszystkich wzbogacającym doświadczeniem - porównaliśmy systemy edukacyjne, dowiedzieliśmy się więcej o metodologii PBL, wykorzystywanej przez hiszpańską szkołę, zawarliśmy nowe przyjaźnie, które chcemy kontynuować współpracując w ramach Erasmus+ oraz eTwinning.